De partijen achter de nieuwe sponsorconstructie heffen het glas op de toekomst én op de ICT-talenten die met topsportvaardigheden tot perfectie getraind worden. Foto: Robert Verboon
De partijen achter de nieuwe sponsorconstructie heffen het glas op de toekomst én op de ICT-talenten die met topsportvaardigheden tot perfectie getraind worden. Foto: Robert Verboon (Foto: Robert Verboon)
Sport

Nieuwe manier van sponsoren verbindt Heroes met Datastad

  Sport

DEN BOSCH - Basketbalclub Heroes Den Bosch heeft een nieuwe, innovatieve manier van sportsponsoring aangenomen. De club gaat samenwerken met het IT-bedrijf Createment -dat gespecialiseerd is in het vinden en opleiden van digitaal talent- om het beste van beiden te combineren.

Het resultaat is een nieuwe opleiding, waarbij het bedrijf talenten opleidt tot IT'ers en dataspecialist. Tegelijkertijd gaat de technische én medische staf van Heroes Den Bosch de talenten via hun topsportprogramma vaardigheden bijbrengen die onmisbaar zijn in een veeleisende werkomgeving, zoals leren omgaan met druk, het gefocust kunnen werken en natuurlijk het samenwerken in teams.

Digitaal talent
Op deze manier wordt in korte tijd een nieuwe pool aan digitaal talent gecreëerd. Bedrijven als Essent, Ctac, Dimensys en de gemeente 's-Hertogenbosch maken deze aanpak onderdeel van hun wervingsstrategie. De basketbalclub wordt gecompenseerd per geworven en getrainde medewerker.

Te afhankelijk
De aanleiding van deze innovatieve manier van sponsoring ligt in nieuwe inzichten die clubeigenaar en sportmarketeer Bob van Oosterhout de afgelopen jaren heeft opgedaan. Allereerst de constatering dat veel clubs in de Dutch Basketball League, net als het Bossche basketbal in het verleden en sportverenigingen in het algemeen, financieel afhankelijk zijn van een hoofdsponsor. Daarmee wordt de club vaak kwetsbaar mocht de hoofdsponsor wegvallen. Heroes wilde dat nadrukkelijk niet meer zijn en heeft dan ook afscheid genomen van de gesponsorde clubnaam.

Den Bosch Datastad
Een tweede inzicht kwam via een artikel wat Van Oosterhout las waarin stond dat basketbal onder ICT'ers de meest favoriete sport is. De link tussen ICT en basketbal, sport van de statistieken, is snel gelegd. Een derde reden ligt in het feit dat de gemeente 's-Hertogenbosch zich wil profileren als 'dé Datastad van Nederland'. Een Bossche basketbalclub met een databedrijf als partner past goed in dat plaatje.

Van Oosterhout is enthousiast over deze unieke sponsorstrategie. "We broeden al wat langer op nieuwe vormen van sponsoring én op nieuwe manieren om onze fans en sponsors bij de club te betrekken." Een van de bedrijven die als eerste aansloot, was Simac. "Samen met Simac gaan we bovendien bouwen aan een datainfrastructuur die zowel de sponsors als de fans dichter bij het team brengen én de technische staf van alle mogelijke relevante data voorziet".

Proeftuin
Een voorbeeld hiervan is de trainingsvloer die in de Maaspoort is gelegd in samenwerking met de gemeente 's-Hertogenbosch. Onder deze vloer zijn maar liefst 20.000 sensoren gestopt die alle bewegingen op de vloer registreren. De data die hieraan ontleend worden zijn enorm interessant en leiden tot vele inzichten.

"Wij zijn in dat kader ook een ideale proeftuin" zegt van Oosterhout. "Hoe gaaf zou het zijn wanneer onze fans via bijvoorbeeld een app de collectieve en individuele ontwikkeling van het team kunnen volgen? Als data rondom en tijdens wedstrijden live worden ontsloten? En dat onze sponsors op maat bediend worden in de samenwerking met de club? Tenslotte verkrijgt onze trainersstaf inzichten over de resultaten en prestaties van het team op een veel hoger niveau dan de gebruikelijke videoanalyse en de wedstrijdstatistieken. Kennis en expertise die zij vervolgens weer in kunnen zetten om de talenten in het opleidingsprogramma nóg beter te trainen."

De Bossche basketbalclub laat weten dat deze nieuwe sponsorstrategie een dynamisch model is, waarbij ook de komende periode nog nieuwe partijen zullen aansluiten. Het credo 'Better. Every. Day' geldt straks niet meer alleen voor de club, maar ook voor de talenten die via een topsportmodel worden klaargestoomd voor de digitale arbeidsmarkt.











Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding