Shao Fan in het museum: moderne technieken met traditioneel verhaal

  Cultuur

DEN BOSCH - Het Noordbrabants Museum introduceert Shao Fan: Between Truth and Illusion. Het is de eerste Nederlandse museale solotentoonstelling van deze hedendaagse kunstenaar. Het betreft een unieke retrospectief van 2009 tot heden, waarin zowel de innovatie als de traditie van de Chinese cultuur te herkennen zijn. De tentoonstelling Shao Fan: Between Truth and Illusion is van 15 februari tot en met 14 juni 2020 te zien in Den Bosch.

Shao Fan (Beijing, 1964) neemt een speciale plaats in binnen de hedendaagse Chinese schilderkunst. Hij is een meester in de techniek van de klassieke inkttekening. In zijn werk combineert Shao Fan schilderkunst, tekenkunst en design met een diepgaande kennis van de Chinese cultuur. Al ruim tien jaar wordt zijn werk wereldwijd geëxposeerd. Zijn eerste solotentoonstelling in Nederland betreft een uniek overzicht met in de hoofdrol monumentale portretten van hazen en konijnen.

Konijn en haas
De hoofdrolspelers van zijn monumentale werken zijn dieren. Fan ziet met name het konijn en de haas als archetypen en hybride wezens tussen mens en dier. Daarbij sluit hij aan bij de traditie: het konijn en de haas zijn terugkerende onderwerpen in de traditionele Chinese kunst en ambachten. In China heeft men de neiging geen onderscheid te maken tussen deze twee legendarische diersoorten. In de taoïstische traditie worden ze geassocieerd met onsterfelijkheid en een lang leven.

Innovatief traditioneel
Fan was ook één van de eerste Chinese kunstenaars die de grenzen tussen visuele kunst en meubels verkende. Hoewel het ontwerp van zijn Ming stoelen innovatief is, zijn ze verbonden met traditionele methoden. De stoelen kunnen worden beschouwd als een sculptuur die een functioneel meubel suggereren.

Communisten
Shao Fan werd in 1964 geboren in een gerenommeerd kunstenaarsfamilie in Beijing. Zijn beide ouders doceerden olieverfschilderkunst in Sovjet-stijl. Zijn vader bezat een verzameling traditionele schilderkunst, kalligrafie en meubels, die hij tijdens de Culturele Revolutie kon behouden vanwege zijn hoge status in de communistische partij.

Shao Fans eigen werk maakt sinds 1988 deel uit van de permanente collectie van diverse musea wereldwijd, waaronder het National Art Museum of China in Beijing, het Metropolitan Museum of Art in New York, het Victoria and Albert Museum in Londen en het Royal Ontario Museum in Toronto. In 2018 waren reeds twee werken van Shao Fan te bezichtigen in Het Noordbrabants Museum tijdens de tentoonstelling A Chinese Journey: The Sigg Collection.

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden










Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding