Met het plaatse van de verkeerslichten is een tweede fase van de herinrichting van de kruising Aartshertogenlaan – Orthenseweg gestart. Meer info over die herinrichting staat op de website van de gemeente.
Met het plaatse van de verkeerslichten is een tweede fase van de herinrichting van de kruising Aartshertogenlaan – Orthenseweg gestart. Meer info over die herinrichting staat op de website van de gemeente. (Foto: )

Dit Bossche verkeerslicht is altijd groen

DEN BOSCH - De eerste verkeerslichten op zonne-energie van de gemeente 's-Hertogenbosch zijn vorige week geplaatst boven de kruising Aartshertogenlaan – Orthenseweg. En dat is niet het enige bijzondere aan de verkeerslichten. Het zijn namelijk 'slimme' verkeerslichten, die communiceren met weggebruikers en zijn voorbereid op de zelfrijdende auto.

De 'verkeersregelinstallatie', zoals de stoplichten officieel heten, is een zogenaamde ‘iVRI’. Het verkeerslicht weet bijvoorbeeld al op afstand dat er iemand aankomt, waardoor de installatie daar beter op kan inspelen. Zo springt een verkeerslicht eerder op groen als er verder niemand op de kruising staat. Dat scheelt afremmen en optrekken en daarmee tijd, brandstof en CO2-uitstoot.

App geeft voorrang
Bij een iVRI is er nog meer interactie met apps voor fietsers (onder andere Schwung). Vooral groepen fietsers krijgen hierdoor voorrang in het verkeer. Voor voetgangers is de Aartshertogenlaan – Orthenseweg de derde kruising in Den Bosch waar voetgangerslichten 'nieuwe stijl' worden geplaatst. Die verkeerslichten staan niet meer aan de overkant van de weg. De verkeerslichten staan, net als bij de fiets en de auto, vóór de oversteek op de plek waar je wacht op groen licht. Er is genoeg tijd voor veilige oversteek als je bij groen licht oversteekt.

Groen verkeerslicht
Behalve slim zijn de verkeerslichten ook groen. De installaties werken op zonne-energie en staat op ‘cradle to cradle’ gecertificeerde masten. Dat zijn aluminium masten die tot 95 procent recyclebaar zijn. Op de verticale worden zwarte en witte strepen geverfd tot een hoogte van 2,20 meter. De rest van de mast wordt niet geverfd, om te besparen op verf en onderhoud waardoor de weg minder vaak moet worden afgesloten. De gemeente heeft de kruising Aartshertogenlaan – Orthenseweg compacter ingericht, waardoor meer ruimte ontstaat voor groen. In het najaar plant de gemeente 62 extra nieuwe bomen en worden de 37 bomen die in het depot staan teruggeplant.

Slim en toegankelijk
Volgens wethouder Kâhya is het gebruiken van deze verkeerslichten een concrete stap om al het vervoer in onze gemeente in 2050 schoon, slim en toegankelijk te maken. "Niet alleen deze installaties sluiten daar mooi bij aan. Ook de extra ruimte voor de fietser en meer groen dragen eraan bij. Met de nieuwe inrichting ondervinden weggebruikers letterlijk dat zij de autoluwe binnenstad naderen. En zorgen we voor meer leefbaarheid in de directe omgeving", aldus de wethouder.

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden










Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding