Blijf langer gezond en vitaal door voldoende eiwitten te eten.
Blijf langer gezond en vitaal door voldoende eiwitten te eten. (Foto: )

Word wijzer met eiwitten, de bouwstenen van je spieren

DEN BOSCH  - Ouderen blijven tegenwoordig bij voorkeur zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen. Maar hoe zorg je ervoor dat je gezond en vitaal genoeg blijft om dat te kunnen doen? Natuurlijk door voldoende te bewegen. Ook goede, volwaardige voeding kan een grote rol spelen.

Specifiek voor 65-plussers is het essentieel om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Helaas is dit niet bij iedereen bekend. Om die reden zet ConsuBETER zich middels het initiatief EiwitWijs in om ouderen meer bewust te maken van het belang van eiwitten.

ConsuBETER is een samenwerking tussen hogescholen (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, HAS Hogeschool), diverse MKB’s, private partners en andere kennisinstellingen. Het project houdt zich bezig met vraagstukken die als doel hebben ouderen te informeren over het belang van een eiwitrijke voeding.

“Eiwitten vormen bouwstenen voor de spieren en zijn belangrijk voor een optimale werking van het lichaam”, vertelt Joost Linschooten van HAS Hogeschool. “Bij ouderen neemt heel geleidelijk de spiermassa steeds verder af, waardoor ze steeds minder mobiel worden. Dat proces kun je vertragen door meer te bewegen én door meer eiwitrijke voedingsproducten te eten. We proberen ouderen dan ook bewust te maken welke bijdrage zij zelf kunnen leveren aan hun gezondheid en fitheid. Als kwetsbare oudere heb je dagelijks minimaal 1,2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig, en als je daarbij een chronische aandoening hebt - zoals diabetes - zelfs 1,5 gram."

"Over het algemeen haal je 1 gram met een normaal voedingspatroon wel", vervolgt Linschooten. "Vaak moet je echter extra moeite doen om die plus er op te zetten. Vlees(vervangers) en vis zitten boordevol eiwitten, dus met de hoofdmaaltijd zit het meestal wel goed. Met wat kleine aanpassingen kun je zorgen dat je ook bij het ontbijt en de lunch wat meer eiwitten binnenkrijgt. Eet bijvoorbeeld een gekookt ei, een bakje kwark of een boterham met kaas, en drink er een glas melk bij. Of neem wat vaker een handje noten tussendoor. Ga je voor het gemak? Gebruik dan een van de speciale producten met een verhoogd eiwitgehalte die verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Zeker omdat de eetlust minder is naarmate je ouder wordt, kan het een uitdaging zijn voldoende voeding binnen te krijgen. Zorg er dus vooral voor dat het lekker is, dat maakt het al een stuk makkelijker!”

Kunt u wel wat inspiratie gebruiken? Vraag dan vooral de EiwitWijs receptenbundel aan via www.eiwitwijs.nl.

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden










Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding