Peter Paul Rubens, Bacchanaal met de dronken Silenus (ca. 1611-1615, olieverf op doek, 162 x 218,5 cm) Uit de Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien, maar tot juni bij Het Noordbrabants Museum.
Peter Paul Rubens, Bacchanaal met de dronken Silenus (ca. 1611-1615, olieverf op doek, 162 x 218,5 cm) Uit de Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien, maar tot juni bij Het Noordbrabants Museum. (Foto: )

Rubens en Rembrandt als Meesters uit Wenen

In Het Noordbrabants Museum opent zaterdag 8 februari de tentoonstelling Meesterwerken uit Wenen. Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gemäldegalerie en het Kupferstichkabinett van de Akademie der bildenden Künste Wien. Het betreft een uitzonderlijke selectie zeventiende-eeuwse schilderijen en tekeningen uit de relatief onbekende verzameling van de Weense kunstacademie.

DEN BOSCH - De expositie omvat een groot aantal werken van Vlaamse en Hollandse meesters, waaronder Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck, Rembrandt van Rijn en Melchior d'Hondecoeter. Het is de eerste keer dat een selectie van deze omvang op Nederlandse bodem wordt gepresenteerd en dat de bijzondere ontstaansgeschiedenis van deze rijke collectie wordt verteld.

Meesterwerken uit Wenen toont meerdere iconen uit de vaste presentatie van de Weense collectie, waaronder Rubens' grootschalige Bacchanaal met de dronken Silenus, het vroegste zelfportret van Anthony van Dyck en Rembrandts Portret van een jonge vrouw. Daarnaast zijn een groot aantal portretten, landschappen en stillevens te zien van onder meer Adriaen Brouwer, Pieter Codde, Melchior d'Hondecoeter, Jacob Jordaens, Rachel Ruysch en David Teniers II.

Educatieve functie
Er waren in Europa oorspronkelijk verschillende kunstacademies met kunstcollecties van grote naam en faam. Deze werden niet zozeer bijeengebracht om aan het publiek te tonen, maar om studenten in staat te stellen om binnen de muren van de kunstopleiding de meesterwerken te bestuderen en na te tekenen. Eind 19de, begin 20ste eeuw werden de banden met de kunstopleidingen echter veelal verbroken en werden de meeste van deze collecties ondergebracht in musea. De collectie van de Weense kunstacademie – waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1692 – behoort echter nog steeds toe aan de universiteit en bevindt zich nog altijd binnen de muren van het monumentale academiegebouw aan de Schillerplatz. Hier heeft de collectie tot op de dag van vandaag zowel een educatieve als een museale functie.

Tekenen op zaal
De Weense collectie is oorspronkelijk bijeengebracht zodat studenten dit konden natekenen. Ook nu is 'tekenen op zaal' een onderdeel van de tentoonstelling. In verschillende tentoonstellingszalen kan het publiek zelf het potlood oppakken en ervaren hoe het voor de studenten gevoeld moet hebben om werken van de grote meesters na te tekenen.

Justin Stolwijk










Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding