Jos ten Westeneind van Sodexo (links) en René de Bont van het JBZ zijn er klaar voor. Half december draait de 'nieuwe keuken' van het ziekenhuis.
Jos ten Westeneind van Sodexo (links) en René de Bont van het JBZ zijn er klaar voor. Half december draait de 'nieuwe keuken' van het ziekenhuis.
Uit het JBZ

JBZ rolt nieuw voedingsconcept uit; vers en gezond

's-HERTOGENBOSCH - Patiënten in het Jeroen Bosch Ziekenhuis kunnen vanaf half december zelf kiezen wanneer, hoe vaak, met wie en wat ze willen eten. Bij het gastvrijheidsconcept 'Ons menu voor u', staat de eigen regie van de patiënt centraal, en natuurlijk smakelijk en gezond eten en drinken. Alle gerechten worden na bestelling vers gemaakt in de nieuwe keuken.

Door Lisette Broess-Croonen

René de Bont is hoofd van de patiëntenkeuken en erg enthousiast over de nieuwe keuken en het nieuwe voedingsconcept. "In de oude situatie krijgen de patiënten een etenslijst voor de volgende dag, waarbij ze ontbijt, lunch en diner kunnen kiezen. Deze maaltijden worden op vaste tijden uitgedeeld. Dat gaan we in de nieuwe situatie helemaal anders doen. Iedere patiënt krijgt een menukaart, aangepast aan een eventueel dieet, met een grote keuze aan eten. Wanneer de patiënt honger heeft, belt hij of zij met onze voedingsadviseurs, geeft de bestelling door en binnen drie kwartier wordt de maaltijd bezorgd. Ander verschil is dat ze kunnen kiezen waar en met wie ze willen eten. Dat kan gewoon in bed zijn, maar ook in een familiekamer. Iedereen kan, uiteraard tegen betaling, mee-eten. Het is bewezen dat het herstel beter en sneller verloopt als de patiënt goed eet. Met dit concept hopen wij ons steentje bij te dragen. En we hebben straks een keuken waar vrijwel geen verspilling is. Mensen bestellen het eten waar ze op dat moment zin in hebben, in een portiegrootte die ze zelf kiezen. Als het goed is, wordt er daardoor geen eten meer weggegooid."

Klantvriendelijk coachen
Het eten zal worden bereid in de nieuwe keuken van het ziekenhuis. De keuken en het voedingsconcept zijn ontstaan uit samenwerking tussen het JBZ en Sodexo. Jos ten Westeneind van Sodexo is enorm trots op het resultaat. "We moeten oppassen dat mensen niet meer naar huis willen met zo'n goede service en lekker eten. We hebben het aanbod van de menukaart ook veranderd. Er staan nu ook een aantal lekkere tussendoortjes en maaltijdsalades op de kaart die de patiënt zelf kan samenstellen. We hebben zeven verschillende soorten menukaarten, aangepast aan verschillende dieetsoorten. Iemand met een glutenallergie krijgt dus een kaart waarop alleen gerechten staan die glutenvrij zijn. En er zit een seizoenskaart bij met voor iedere dag een ander menu. Het eten in het ziekenhuis wordt allemaal vers bereid, is natriumarm en er zitten geen vette happen tussen. Ook zit er een limiet op de wat ongezondere producten. Onze voedingsadviseurs coachen op een klantvriendelijke manier om de patiënt zo gezond mogelijk te laten eten. Niet door belerend naar de patiënt te zijn, maar wel door een vinger aan de pols te houden."

'We zijn er klaar voor'
Voor de medewerkers van de keuken betekent het nieuwe concept wel een omslag in werken. "In de oude situatie maakten ze overdag al het eten voor de volgende dag. Dat werd dan afgekoeld en bewaard tot het uitgedeeld moest worden. Om vier uur ging de keuken dicht. Nu is de keuken open van zeven tot zeven en kan er op elk moment een maaltijd besteld worden, warm of koud. De koks vinden het best spannend, maar zijn ook heel enthousiast. Ze zijn ook vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling. Tussen 9 en 19 december stappen we over van de oude situatie en keuken naar de nieuwe situatie en nieuwe keuken. We hebben er allemaal enorm veel zin in en zijn er klaar voor!"