Monique Meulen: "Het zelf lezen van de menukaart is onderdeel van de pret van een avondje uitgaan." Foto: Lisette Broess-Croonen
Monique Meulen: "Het zelf lezen van de menukaart is onderdeel van de pret van een avondje uitgaan." Foto: Lisette Broess-Croonen

Soep met bolletjes en voorgerecht voelen; eerste menukaart in braille

VUGHT - Enkele weken geleden is in Vught de menukaart in braille gepresenteerd. In drie horecabedrijven, Grand Café Beleef, Kasteel Maurick en Supervlaai Vught, kunnen blinde en slechtziende klanten nu zelf de menukaart lezen.

De menukaarten werden gepresenteerd op de dag dat wethouder Heijboer en Elise Adriaanse, voorzitter van Toegankelijk Vught, het manifest 'Iedereen doet mee' ondertekenden. Vught wil een gemeente zijn voor mensen mét en zonder beperking, handicap of psychische kwetsbaarheid. In Vught wonen onder andere veel mensen met een visuele beperking en de toegankelijkheid in de horeca is dan ook belangrijk in deze gemeente. Namens Visio De Vlasborch overhandigden Annemarie van de Wiel, Monique Meulen en Lenie Schoonhoven de menukaarten in braille aan de eerste drie ondernemers die met deze menukaarten gaan werken. Monique Meulen is al haar hele leven slechtziend en sinds twintig jaar volledig blind. "Op mijn dertiende ging het lezen zo moeizaam dat ik braille ben gaan leren. Toen ik dat kon, ging er een wereld voor me open. Tijdens het 'gewone' lezen, was ik meer bezig met het leesproces zelf dan met het opnemen van de tekst. Het was voor mij ook noodzakelijk om braille te leren, want ik wilde naar het atheneum. Ik was dan ook heel erg gemotiveerd." Na de middelbare school, studeerde de Vughtse verder en werd maatschappelijk werkster. "Nu werk ik sinds dertig jaar bij Visio De Vlasborch. Ik heb er bewust voor gekozen om met blinden en slechtzienden te gaan werken. Voor mijn cliënten is het fijn dat ik zelf ook niet kan zien. Ik ben een soort rolmodel. Als ik zeg dat ik ze begrijp, dan geloven ze mij ook."

Zelf menukaart ontdekken
Volgens Meulen is het goed wonen in Vught voor mensen die blind of slechtziend zijn. "Er zijn veel geleidelijnen op de stoep, dat zijn die ribbels. Helaas snapt het publiek nog niet altijd waar die lijnen voor zijn en parkeren ze er hun fiets of auto. De samenwerking met het winkelpersoneel in Vught is ook altijd fijn. Ik winkel graag in Vught en heb echt het gevoel dat ik welkom ben en de bereidheid van het winkelpersoneel om te helpen is groot. Het is heel fijn dat er nu ook menukaarten in braille zijn in Vught. Normaal vragen obers wat je wilt eten. Dan lezen ze soms de hele kaart voor, maar soms ook alleen de favorieten. Het zelf lezen van de menukaart is onderdeel van de pret van een avondje uitgaan. Als je zelf de kaart leest, kom je meer gerechten tegen die je eens keer wilt uitproberen. Anders kom je toch vaak bij de geijkte gerechten terecht. In Vught wonen meer dan tweehonderd blinden en slechtzienden en hoe meer restaurants mee gaan doen, hoe diverser deze mensen kunnen gaan eten. Dit is echt een hele mooie stap van Vught en ik merk dat de bereidheid om er iets van te maken groot is. Het is echt een uitzondering als je ergens gaat eten waar een menukaart in braille is. In Vught zijn er nu al drie plekken waar dat kan en dat is bijzonder. De horecaondernemers die nu meedoen, reageerden heel enthousiast op de kaarten, die bij Visio De Vlasborch zelf gedrukt worden."

Iedereen doet ertoe
Volgens Johnny van Lith van Supervlaai Vught bevalt de menukaart in braille heel erg goed. "Bij ons in de winkel komen veel blinden en slechtzienden. Voor hen voegt het echt iets toe en ze zijn heel positief. Vroeger legde je uit wat ze konden kopen, nu weten ze precies wat ze kunnen kiezen en wat het kost. Zo zijn deze klanten weer wat minder afhankelijk. Horeca Nederland heeft ons benaderd om mee te doen en we zagen dat meteen zitten. We geven zo ook een signaal af aan andere horeca. Iedereen doet ertoe."