Logo bosscheomroep.nl
Studenten van Sint Lucas testen de erfgoed game met een VR-bril. Foto: erfgoed 's-Hertogenbosch
Studenten van Sint Lucas testen de erfgoed game met een VR-bril. Foto: erfgoed 's-Hertogenbosch

Studenten ontwikkelen VR-game over erfgoed

Ontdek de Bossche binnenstad rond 1500

's-HERTOGENBOSCH – Wilt u weten hoe de stad er rondom de Pieckepoort er rond 1500 uit zag? Dat kan. Studenten van het Sint Lucas hebben samen met Erfgoed 's-Hertogenbosch een VR-game ontwikkeld waarbij oude gebouwen te zien zijn. U ervaart het tijdens de 'sneak preview' op Open Monumentendag, 14 september, in het Groot Tuighuis.


Erfgoed 's-Hertogenbosch was al langere tijd bezig met het reconstrueren van de oude Bossche binnenstad in 3D. Dat geeft volgens Dennis Dekker projectcoördinator en medewerker van erfgoed 's-Hertogenbosch al een mooi beeld van het verleden, maar ze wilden graag een stap verder gaan. "Door de 3D reconstructies interactief te maken en er meer leven aan toe te voegen. En zo kwamen we bij de gameopleiding van Sint Lucas terecht", aldus projectcoördinator Dennis.

Het is een educatief spel om mensen op een leuke en bijzondere manier kennis te laten maken met de Bossche historie. Op deze manier probeert Erfgoed s'-Hertogenbosch erfgoed voor een breed publiek toegankelijk te maken. "Het gebruik van 'serious gaming' zie je ook steeds vaker binnen de erfgoedsector. Met games kun je een complete wereld uit het verleden bouwen, een wereld die er nu niet meer is", vertelt Dennis. "Door de game worden verhalen uit het verleden weer interactief gemaakt inclusief gebruik van beeld en geluid. Het kan op die manier alle zintuigen prikkelen."

'Stoffig imago'
Door de samenwerking ging een doelgroep studenten met erfgoedmateriaal aan de slag. Volgens Dennis zijn jongeren tevens de doelgroep die het lastigst is om te bereiken. Dat bleek ook aan het begin van het project. Erfgoed had nog een stoffig imago bij de studenten, maar gedurende het project kregen ze steeds meer interesse in het verleden en de mogelijkheden om dit op levendige en interactieve wijze te presenteren. "Tijdens een rondleiding door de binnenstad vroegen de studenten toen ook om heel specifieke details zoals: wat voor planten groeiden er tegen de oude stadsmuren? Wat voor kleding droegen de Bosschenaren rond 1500? Mooi om te zien dat de studenten uiteindelijk toch meer geïnteresseerd raken in het verleden juist door er zelf mee bezig te zijn en een eigen 'vertaling' te laten geven voor in de game."

Drie groepen van vier studenten hebben steeds zes maanden aan de game gewerkt. Een van de studenten die aan de VR-game werkte is de 22-jarige Jordan de Jong. Hij studeerde game developer aan Sint Lucas in Eindhoven. Momenteel volgt hij een studie als game developer aan de Breda University of applied sciences. Hij legt uit: "In het spel kom je verschillende personages tegen uit 1600 zoals een handelaar, een pelgrim, non en een huisvrouw. In de game zijn deze personages allemaal een specifiek object kwijt. Wij hebben er een klein speurtochtje van gemaakt waarbij je opdrachtjes moet uitvoeren. De bewoners van toen der tijd zijn allemaal een voorwerp uit 1600 verloren. Aan jou de taak om het object in de virtuele wereld zoeken en terugbrengen", aldus de game developer. "Het leuke aan het spel is dat alle personages en hun attributen die je in het spel tegenkomt, ook in het Groot Tuighuis te vinden zijn in de tentoonstelling."

Sneak preview
Open Monumentendag is volgens Dennis een handig moment om het spel door het publiek uit te laten proberen. "We gaan kijken wat de reacties zijn en op basis daarvan verbeteren en door ontwikkelen. De officiële lancering volgt dan later in het jaar. Vanaf dat moment willen we de game gaan aanbieden in het Groot Tuighuis voor bijvoorbeeld bezoek van schoolkinderen als onderdeel van een educatief programma. Ook willen we juist naar andere plekken toe zoals naar festivals en evenementen. Of gewoon eens midden op de Markt of de plek waar de Pieckepoort gestaan heeft".

De game is op dit moment op twee manieren te spelen: Desktop en VR. "Desktop is zoals je gewoonlijk achter een computer zit met muis en keyboard en binnenkort misschien zelfs met een controller", legt Jordan uit. "VR is Virtual Reality waarbij je een VR-headset moet dragen, hierdoor word je in het level geplaatst alsof je er echt bent en je kan dan beide je handen gebruiken om je karakter te besturen en objecten op te pakken. Het doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Om die reden vond Erfgoed 's-Hertogenbosch het belangrijk dat het spel ook zonder VR-bril is te spelen. "Daarnaast willen we uitzoeken of je het spel makkelijk als download kunnen aanbieden, zodat mensen het in de toekomst ook thuis kunnen spelen."

Meer informatie: www.erfgoedshertogenbosch.nl en www.openmonumentendag.nl.