Logo bosscheomroep.nl
Bruno Martens naast de NunaX
Bruno Martens naast de NunaX

Studenten presenteren zelfontwikkelde zonneauto NunaX

'Het Vattenfall Solar Team is absoluut topsport'

ROSMALEN – Enige tijd geleden presenteerden de leden van het Vattenfall Solar Team - waaronder de 23-jarige Bruno Martens uit Rosmalen - in Amsterdam de door henzelf mede ontwikkelde zonneauto NunaX. De tiende auto van Delftse makelij is niet alleen lichter en efficiënter, maar heeft ook een geheim wapen; de auto is zó gebouwd dat de wind zorgt voor extra snelheid. In oktober hopen de studenten met hun NunaX voor de achtste keer de wereldtitel binnen te slepen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Door Astrid Berkhout

Na ruim een jaar lang ontwerpen en bouwen is hij eindelijk af: NunaX, de nieuwste zonneracewagen van het Vattenfall Solar Team. Een mijlpaal voor de studenten, die hun studies aan de TU Delft zo'n 1,5 jaar opzij zetten om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Bruno Martens had net zijn bachelor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek behaald aan de TU Delft voordat hij aan de slag ging bij het Vattenfall Solar Team. "In eerste instantie voor mijn persoonlijke ontwikkeling; mijn studie was vrij theoretisch ingesteld en ik wilde heel graag met een goed team naar een ambitieus doel toewerken", vertelt Bruno enthousiast. "Het idee van een jaar lang alles geven met 16 teamgenoten sprak me erg aan. De andere reden was de manier van racen en het niveau van het team. Uiteindelijk kan er tijdens de race nog van alles gebeuren en is het geen gegeven dat de beste auto wint. Niet alleen de auto maar ook het team moet optimaal voorbereid aan de start staan. Maar ook het niveau waarop we Nuna ontwerpen ligt erg dicht tegen de Formule 1 aan, het is echt gaaf om daar als student al aan mee te werken."

Van a tot z
"Het team draait het hele project, van het ontwerpen en bouwen van de auto tot de marketing, logistiek en de financiën. Als technisch manager ben ik er zelf verantwoordelijk voor dat de best mogelijke Nuna aan de start van de race staat. Samen met mijn teamgenoten kijk ik naar de meest veelbelovende projecten, vervolgens probeer ik daar op basis van tijd, financiën en potentiële winst de beste keuze in te maken." Eind juli 2018 begon het team met een brainstormfase. "Al onze ideeën hebben we gebundeld in wel 318 potentiële zonnewagens. Daarna hebben we de concepten meer in detail uitgewerkt. Toen we uiteindelijk het beste concept hadden uitgekozen, hebben we deze in een aantal maanden volledig ontworpen. Half februari is de productie van start gegaan, we hebben de auto zelf geproduceerd. Eind juni was Nuna af, toen zijn we begonnen met het testen. Op 28 augustus vertrekken we richting Australië, waar we ons in 1,5 maand klaarstomen voor de race."

Intense periode
"Omdat je in zo'n korte tijd een volledige raceauto ontwerpt, is het best wel een intense tijd. Zoals Marc Lammers, onze teamcoach, altijd zegt: Het Vattenfall Solar Team is absoluut topsport. Praktisch ben ik 24/7 met Nuna bezig. Dieptepunten lagen in het feit dat bepaalde projecten waar we echt in geloofden, niet haalbaar bleken waardoor we deze niet hebben kunnen doorzetten. De hoogtepunten zijn toch wel als je heel lang toewerkt naar een innovatie en dit dan uiteindelijk op Nuna terugziet. Maar voor mij persoonlijk draait het echter nog meer om de band die je met je teamgenoten opbouwt. Wanneer iemand er even doorheen zit, staan er velen klaar om te helpen."

Zeilen op de wind
NunaX is de kleinste en lichtste (135 kg) auto ooit, en hoogstwaarschijnlijk de lichtste auto die ooit aan de zonnerace meedeed. "Ik ben erg trots op het resultaat dat we hebben neergezet en denk dat het naast een hele snelle, ook een hele betrouwbare auto is. Het meest bijzondere aan ons ontwerp is dat we op aerodynamisch vlak hebben gekozen voor asymmetrische vleugelprofielen, waardoor de luchtweerstand nu lager is dan die van de zijspiegel van een auto. Daarnaast hebben we Nuna zo ontworpen dat ze kan zeilen op de wind. De windrichting op de raceroute van de afgelopen jaren laat een duidelijke trend zien, en juist bij die windrichting zeilt Nuna op de wind. Dus we rijden niet alleen op zonne-energie, maar ook op windenergie." De komende tijd wordt het enorm spannend. "Als zevenvoudig wereldkampioen zijn de verwachtingen natuurlijk hoog. Ik ben ervan overtuigd dat NunaX goed genoeg is om de wereldtitel mee naar Nederland te nemen, maar tijdens de race draait het om meer dan alleen de auto. Als team zullen we optimaal moeten presteren om de race te winnen. Als dat lukt, heb ik er alle vertrouwen in."