Logo bosscheomroep.nl

22-ste editie Levenslied Festival Den Bosch op de Markt

'Levenslied is van alle mensen'

's-HERTOGENBOSCH – Op vrijdag 12, zaterdag 13 en zondag 14 juli vindt het Levenslied Festival weer plaats in 's-Hertogenbosch. Bezoekers kunnen genieten van optredens van diverse regionaal en nationaal bekende artiesten. Het festival is inmiddels uitgegroeid tot een driedaags evenement dat jaarlijks vele duizenden bezoekers naar de Bossche Markt trekt.

"Het Levenslied is 22 jaar geleden ontstaan uit de samenwerking tussen de horecaondernemers op de Markt", vertelt Ivo van Harmelen namens Stichting Markt Evenementen Promotie. Hij en producent Bert Henkelman vormen alweer 10 jaar de drijvende kracht achter het festival. "Ik ben er zelf in 2010 bij betrokken geraakt. In 2010 was er niks. Samen met de stichting hebben we toen gezorgd dat er toch een festival stond. Daarna heb ik het evenement niet meer losgelaten en is de samenwerking met Bert steeds intensiever geworden. In de loop der jaren is het festival steeds professioneler geworden. Daarnaast hebben we Pretty in Pink aan het festival toegevoegd, in navolging van de succesvolle kermis edities van Pretty in Pink."

Vernieuwing
"Ieder jaar hebben we zichtbaar of juist niet zichtbaar dingen veranderd. Dit jaar hebben we de complete huisstijl en website vernieuwd. Dat wordt natuurlijk ook zichtbaar op de banners naast het podium. De metamorfose is goed ontvangen. De vorig jaar gelanceerde 1UUR Sjow zetten we ook dit jaar door, met aansluitend een artiest die echt opkomend is en geflankeerd wordt door twee artiesten die óf rijzend zijn óf een nieuw liedje hebben uitgebracht. Daarnaast hebben we dit jaar twee regionale sterren, William Burg en Wilbert Pigmans, uitgedaagd om gezamenlijk iets nieuws te brengen. Dit doen ze zowel op zaterdag als op zondag. Zo gaan ze naast eigen werk ook samen verschillende nummers brengen en hebben we hen uitgedaagd om uit hun comfortzone te treden en voor een verrassing te zorgen. Hiermee hopen we ook de komende jaren voor nieuwe combinaties te zorgen."

Het programma
Vrijdagavond 12 juli staat in het teken van Pretty in Pink. "De specifieke doelgroep is de LHBTI-gemeenschap, maar iedereen moet zich 'Pretty' voelen en is welkom. Met dit keer een mooie mix van Dj's, en twee allround artiesten, Esther van Heeswijk en Sven Versteeg, die niet alleen het Nederlands lied, maar het hippere Engelstalige repertoire beheersen en het festival op z'n kop kunnen zetten. Zaterdag is het thema 'Made in Holland' en richten we ons meer op het jongere uitgaanspubliek en de liefhebber van up-tempo Nederlandstalige muziek. Daar zijn we erg blij met onze lokale ster Gino Graus en de razend populaire Mart Hoogkamer. Afsluiter is onze held uit de regio René Schuurmans. Zondag is de dag van het echte Levenslied met de 1UUR Sjow. Lokale en regionale artiesten die nog niet zo bekend zijn of nog nooit op een podium zoals dat van ons hebben gestaan, krijgen de gelegenheid zich te presenteren. In 10 minuten mogen ze 3 nummers zingen. Zonder competitie, gewoon zichzelf laten zien en horen. Door het ontbreken van druk zie je dat ze groeien en gaan stralen. Het is een soort kweekvijver, waar we weer juweeltjes uit halen voor andere evenementen. De show wordt gevolgd door o.a. Yves Berendse, Sieneke en de afsluiting geschiedt door John de Bever en de koningin van het Levenslied Marianne Weber. Het totale festival is een mooie mix van lokale en regionale artiesten met jonge rijzende sterren en regionale landelijke gevestigde namen."

Levenslied is cultuur
"Uit alle hoeken van Nederland, dus niet alleen uit de directe omgeving, komen inmiddels mensen naar het Levenslied Festival. Het trekt een heel diverse groep mensen aan; van inwoners uit alle wijken tot en met grote groepen van allerlei sportverenigingen. Levenslied is niet voorbehouden aan bepaalde bevolkingsgroepen, maar is van alle mensen. Levenslied is ook cultuur en past daarom echt bij 's-Hertogenbosch als cultuurstad van het Zuiden. Naast de diversiteit is de gemoedelijke sfeer kenmerkend voor het festival. Daardoor zijn er niet of nauwelijks problemen. Ook niet onbelangrijk; het festival wordt al jaren zonder één eurocent subsidie georganiseerd en kan alleen bestaan door de verkoop van bier en drank op het evenemententerrein. Om die reden en in het kader van veiligheid is het meebrengen van eigen drank in glas en/of blik niet toegestaan. Daar gaan we steeds meer op toezien." Wat zijn de plannen voor de toekomst? "Als festival zouden we in uitstraling nog net iets meer willen groeien. De modernisering van de huisstijl is daarin een forse stap. Maar ook met het podium, de techniek en de uitstraling willen we komende jaren nog stappen maken."

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?