Logo bosscheomroep.nl
Minou samen met moeder Jopie.
Minou samen met moeder Jopie.

Minou Bosua en moeder Jopie zwieren richting de eeuwigheid?

REGIO - Minou Bosua (48), voorheen de helft van cabaret duo De Bloeiende Maagden, is met haar nieuwe Bossche gezelschap MINOUX terug in het theater. T/m 24 januari 2019 staat ze samen met haar moeder Jopie (88) en 8 oudere dansers op het toneel met de dancingdocu-comedy 'Moeder mag niet dood'. Samen geven ze een energiek beeld van omgekeerde euthanasie, als broodnodig tegengeluid bij het maatschappelijke debat over ouderen. Op donderdag 6 december is 'Moeder mag niet dood' te zien in Theater De Leest te Waalwijk.

Door Astrid Berkhout

Minou is duidelijk geworteld in 's-Hertogenbosch. De Bloeiende Maagden had de Brabantse hoofdstad als thuisbasis en stond vaak op de planken in Theater aan de Parade en de Verkadefabriek. Daarnaast doceert ze inmiddels al 15 jaar aan de Koningstheateracademie. Ook de première van 'Moeder mag niet dood' vond plaats in de Verkadefabriek, wat tevens de vaste standplaats is van MINOUX. "Samen met Ingrid heb ik als onderdeel van De Bloeiende Maagden het hele land door getoerd. Nu ben ik solo gegaan, maar dat wil niet zeggen dat ik alleen ben. Als artistiek leider laat ik me bijstaan door een vast artistiek team. Meestal ben ik degene die met een idee komt, waarna we gezamenlijk kijken hoe en met wie we dat het beste kunnen uitvoeren."

De ontmoeting
Met MINOUX ontwikkelt Minou een heel eigen vorm van theater, die ze 'bewustzijnsamusement' noemt. Met persoonlijke verhalen en ervaringen als vertrekpunt maakt MINOUX theater dat raakt en tegelijkertijd vermaakt, door van herkenbare levensworstelingen pakkende verhalen en verrassende beelden te maken. "Dat is niet zo vreemd, ook De Bloeiende Maagden was niet te vangen als echte cabaretgroep, daarvoor waren we net iets te serieus." Bij 'Moeder mag niet dood' is de ontmoeting een belangrijk thema. "De ontmoeting tussen moeder en kind, maar ook de ontmoeting met het ouderdom en de ontmoeting met de dood. Daarin valt het enige antwoord over het leven te halen volgens mij. Door de confrontatie aan te gaan met je eigen wortels en overtuigingen. Iedere ontmoeting is het begin van een nieuw verhaal dat je nog niet kent."

Samen met moeder
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Minou alleen op het podium zou staan met een documentaire over haar moeder. "Ik wilde haar onuitputtelijke levensdrift, haar rituelen en haar manier van in het leven staan graag vastleggen. Maasja Ooms, de filmmaakster die betrokken was bij het maken van de voorstelling, opperde op een gegeven moment het idee om samen met mijn moeder het podium te betreden. We hebben het een keer uitgeprobeerd en tot onze verbazing werkte dat heel goed. Mijn moeder vond het geweldig, dus we besloten de uitdaging met elkaar aan te gaan. Zelf voel ik meestal een gezonde spanning maar zij kent helemaal geen zenuwen. Ik denk dat we een mooie vorm hebben gevonden waarin haar rol langzaam maar zeker steeds helderder wordt."

Een levensverlengende dansmiddag
Tijdens de voorbereidingen kwam Minou in contact met Gouden Dans, een organisatie die dansprojecten doet met ouderen. "Hun overtuiging is dat het in beweging zijn, het ergens naar toe werken en iets hebben om terug te kijken, levensverlengend is en ouderen in hun kracht zet. Zo is het idee ontstaan om er een levensverlengende dansmiddag van te maken. Vandaar dat tevens 8 oudere dansers meedoen aan het project. Na afloop van de voorstelling wordt de theaterzaal bovendien omgetoverd tot een danszaal en kunnen alle bezoekers naar hartenlust dansen. Het plan is om in 2019 op te gaan treden op plekken waar we daadwerkelijk in contact komen met kwetsbare ouderen, zoals verzorgingshuizen en buurtcentra."

Het eerste deel van een drieluik
'Moeder mag niet dood' is het eerste deel van het drieluik Moeder, Vader en De Kinderen. Een trilogie over de rijke, geheimzinnige en vaak gesloten structuren van het gezin. Voor ieder deel werkt Minou samen met verschillende artistieke partners. "'Moeder mag niet dood' is niet alleen een voorstelling, maar ook een openbaar onderzoek naar de wortels waardoor je als mens gevormd wordt en de gevolgen hiervan. Het tweede deel van de trilogie zal aan het begin van het nieuwe seizoen worden gelanceerd en gaat over modern ouderschap. Ik werk hierbij samen met Eelco Smits van Toneelgroep Amsterdam. Ik ben enorm gefascineerd door het gezin en de overtuigingen die in deze gezinsstructuur worden gecreëerd, en waar we ons vervolgens de rest van ons leven aan proberen te ontworstelen. In dit drieluik ga ik deze materie helemaal tot op het bot uitpluizen!"

Meer informatie (o.a. andere speeldata): www.minoux.nl.

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Shopbox