Logo bosscheomroep.nl
Een van de prachtige foto's die te bewonderen is in de expositie. Foto: Thijs Wolzak
Een van de prachtige foto's die te bewonderen is in de expositie. Foto: Thijs Wolzak

Binnenkijken met Thijs Wolzak in Design Museum Den Bosch

's-HERTOGENBOSCH – Op de tweede verdieping van Design Museum Den Bosch krijgt het interieur de komende maanden veel aandacht. De basis vormt de tentoonstelling 'Binnenkijken met Thijs Wolzak'. Tussen september 2011 en januari 2018 fotografeerde Thijs Wolzak 248 keer Nederlanders in hun interieur. De fotoserie werd wekelijks getoond in de populaire rubriek 'Binnenkijken' in NRC Handelsblad. Via de tentoonstelling kijkt u binnen in 23 bijzondere interieurs en maakt u kennis met de bewoners.

Door Astrid Berkhout

De expositie past naadloos binnen de nieuwe lijn van het Design Museum Den Bosch, waarin meer aandacht is voor de maatschappelijke betekenis van design. "Waar is deze groter dan in onze meest intieme leefomgeving, de woning?" aldus curator Fredric Baas. "Design is een vorm van zelfexpressie, van de manier waarop mensen zich uitdrukken. Nergens zie je dat duidelijker dan in het interieur. Het is als het ware de spiegel van je ziel en zegt heel veel over wie jij bent." De tentoonstelling is vormgegeven naar een ontwerp van Kossmann.dejong uit Amsterdam. "De 23 foto's worden gepresenteerd in groot formaat lichtkasten van maar liefst 2,75 meter hoog. Deze staan los in de ruimte. Als bezoeker krijg je het gevoel in de deuropening van een huis te staan, alsof je er zo binnen kunt lopen, je wordt er als het ware ingetrokken. In de vorm van audioportretten gemaakt door Romanee Rodriguez - die bezoekers via een headset tot zich kunnen nemen - komen de bewoners zelf aan het woord, zij vertellen hun eigen verhaal."

Enorme diversiteit
Maar liefst 248 foto's maakte fotograaf Thijs Wolzak voor de rubriek 'Binnenkijken' in NRC Handelsblad. "Toen ik net begon, lag de focus op design en fotografeerde ik vooral esthetisch verantwoorde interieurs", vertelt Thijs enthousiast. "Gaandeweg heb ik het meer naar mezelf toe getrokken en ben ik me gaan richten op de meer buitenissige maar tegelijkertijd heel eigen woonomgevingen die mensen creëren. Daarvoor heb ik heel bewust buiten mijn eigen bubbel gezocht en ben ik via via mensen op het spoor gekomen. Zo ben ik een stel tegengekomen dat het huis helemaal heeft ingericht in de stijl van eind 18e eeuw en zich zelfs op die manier kleedt. Maar ook een man die – geïnspireerd door zijn persoonlijke levensfilosofie - al 37 jaar als een kluizenaar leeft in een klein houten huisje in het bos, compleet met stofnesten en spinnenwebben. De diversiteit is enorm. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat zij zich bij de inrichting van hun huis niet hebben laten leiden door de laatste woontrends, het komt bij hen echt van binnenuit. Voor mij was het steeds de uitdaging om in één foto hun complete verhaal te vertellen en hen daadwerkelijk te laten zien zoals ze zijn. Dit leverde vaak een bijzonder perspectief op."

Human Interior
"Ik ben in 7 jaar 248 keer op visite geweest en heb me continu verbaasd over wat ik aantrof. Al die keren ben ik gastvrij ontvangen en hebben mensen mij hun persoonlijke verhaal toevertrouwd. Ik vind het ontzettend waardevol dat ik zo veel verschillende mensen heb mogen ontmoeten." Thijs koos de term Human Interior voor het project dat naast de tentoonstelling ook uit een begeleidend boek (van 120 pagina's) bestaat. "Vijftig foto's staan hierin groot afgebeeld, in het midden staan bovendien alle foto's op thumbnail formaat op een dubbele pagina. Ik heb er bewust voor gekozen hier geen bundeling van de teksten uit de krant van te maken, maar te werken met citaten van de afgebeelde personen. Een column van Arnon Grunberg en filosofische teksten van Coen Simon versterken het gevoel van verwondering dat ik teweeg wil brengen met de foto's. Ik hoop dat bezoekers zich net als ik verbazen over de veelkleurigheid van de wonende mens!"

Fotowedstrijd
De rubriek Binnenkijken in NRC Handelsblad zorgde vaak voor het verlangen om ook eens zelf door Thijs gefotografeerd te worden in het eigen interieur. "Met een speciale fotowedstrijd bieden we nu die mogelijkheid", aldus Fredric. "Mensen kunnen een foto van zichzelf opsturen in hun eigen interieur en zo kans maken op een fotoshoot van Thijs Wolzak." Aanmelden is mogelijk via www.designmuseum.nl/fotowedstrijd.

'Binnenkijken met Thijs Wolzak' is te zien t/m 17 februari 2019. Naast de tentoonstelling is er een activiteitenprogramma opgezet; er zijn o.a. lezingen, designworkshops en speciale rondleidingen. Kijk op www.designmuseum.nl/binnenkijken voor het volledige programma.

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Shopbox