Logo bosscheomroep.nl
Ellen Willink (m) laat curator Leonne Cuppen  van Yksi Expo (l) en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (r) één van haar tassen zien tijdens de opening van de expositie in San Francisco. Foto: Ion Baaijens
Ellen Willink (m) laat curator Leonne Cuppen van Yksi Expo (l) en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (r) één van haar tassen zien tijdens de opening van de expositie in San Francisco. Foto: Ion Baaijens

Gebruikte materialen, een nieuwe boodschap

's-HERTOGENBOSCH - Een tas met een boodschap is het label waaronder Ellen Willink uit 's-Hertogenbosch nieuwe gebruiksvoorwerpen ontwerpt van gebruikte materialen. Oud reclamemateriaal wordt omgetoverd tot prachtige tassen, etuis of portemonnees. Telkens is haar uitdaging om een slim en duurzaam design te ontwerpen. Onlangs stond ze tijdens de tentoonstelling Clean Revolution: Dutch design for a better world in San Francisco.

Door Lesha Bosman

"Dat was echt geweldig", vertelt Ellen enthousiast. "Ik stond naast het project van The Ocean Clean up. De oceaanbuis tegen de plastic soep in de zee. Geweldig toch?!" Ellen is begonnen als kledingontwerper van eco-fashion. Zij maakte bijvoorbeeld kleding van oude bankstellen. Recyclen zit dus eigenlijk in Ellens bloed. Door een opdracht van de gemeente in 2012 kwam zij op het idee om tassen te ontwerpen van gebruikte materialen. Daar beleefde zij zoveel plezier aan dat het balletje toen is gaan rollen.

Plezier in design
Sindsdien heeft Ellen tassen ontworpen voor onder andere de VPRO Radio 2, Maas uit Eindhoven, De Cliniclowns, de gemeente 's-Hertogenbosch en sinds kort ook de gemeente Amsterdam. "Voor de gemeente Amsterdam ga ik tassen ontwerpen van de oude werkkleding van de afdeling handhaving", legt Ellen uit. "Weer zo'n mooie opdracht. Ik ben dus druk aan het knippen en tekenen geweest om een zo slim mogelijk concept te ontwerpen. Welk stukje van de kleding, gebruik ik waarvoor? Er zit bijvoorbeeld een zak op de jassen van handhavers en die heb ik aan de binnenkant van de tas verwerkt zodat er een handig extra vak ontstaat. Het designwerk is in mijn vak de kers op de taart."

Duurzame economie
"Natuurlijk werk ik niet alleen", vertelt Ellen verder. "Bij iedere opdracht die ik krijg, ga ik een samenwerking aan met een sociale werkplaats om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. In Amsterdam werk ik nu bijvoorbeeld samen met de sociale werkplaats daar. Zo kunnen mensen werkervaring bij me opdoen en worden de tassen geproduceerd op de plek waar ze ook worden afgenomen. Ik vind een circulaire economie heel belangrijk en wil dus alles binnen Nederland houden en het liefst lokaal produceren zodat er geen vervoer nodig is. Zo hoop ik mijn steentje bij te dragen aan een betere wereld."

Duurzaam ondernemen
Het maatschappelijke vraagstuk waar Ellen zich vaak mee bezighoudt is, wat doe je met het overschot van oud textiel, of oud reclamemateriaal zoals vlaggen of banners? Het antwoord op die vraag is bijvoorbeeld de tas die ze heeft ontworpen na De klim van de Sint Jan. De trap van de Kathedraal was omgeven door banners die Ellen heeft omgeturnd tot een prachtige tas. "Het label Tas met een boodschap doet zijn naam dus eer aan", aldus Ellen. "De tassen die ik ontwerp dragen heel veel boodschappen uit. Natuurlijk de boodschap van duurzaam ondernemen en recycling. Maar ook de filosofie van de re-integratie en de werkervaringsplek. Daarnaast gebruik ik vaak reclamemateriaal dat al een keer is gebruikt om een boodschap te vertellen. En dan zijn de tassen nog vaak ontworpen om letterlijk boodschappen mee te doen." Ellen is van onderaf begonnen met haar onderneming en beschouwt zichzelf als pionier. Inmiddels weten bedrijven haar te vinden in hun zoektocht naar een oplossing om restproducten en afval weer een nieuw leven te geven. Ellen: "En om die boodschap draait het allemaal."

Voor meer informatie kijk op www.ellenwillink.nl of stuur een mail naar ellen.willink@gmail.com.

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Shopbox