Logo bosscheomroep.nl
Ferdy Steger.  Foto: Edgar van de Ven
Ferdy Steger. Foto: Edgar van de Ven

Stegeriaanse kunst ter versterking van marketingformule

's-HERTOGENBOSCH/ BOXTEL - Geboren en getogen in 's-Hertogenbosch en tot zijn 32ste levensjaar woonachtig in de Brabantse hoofdstad. Ruim een kwart eeuw is hij 'weg' uit 's-Hertogenbosch maar qua werkzaamheden is hij nog altijd sterk gericht op en verbonden aan zijn geboortestad. Vanuit zijn bedrijf Het Communicatieplein versterkt Ferdy Steger (59) als ondernemer de marketing en communicatie van bedrijven met zijn schilderachtige kunstuitingen waarbij de vrolijkheid van het doek spat.

Door Marc Smits


Ferdy Steger vertaalt en verpakt als ondernemer kunst in bedrijfsboodschappen. Hij heeft klanten in 's-Hertogenbosch en omstreken maar ook in de rest van het land. Veel van zijn opdrachtgevers zijn actief in de techniek-, kennis- en dienstensector en kunst- en cultuurbranche. "Kunst integreren in de marketing en communicatie van de bedrijven", dat is wat Ferdy Steger in zijn werk onderscheidend maakt. "Stel, een bedrijf biedt een dienst of product en wil een boodschap naar buiten brengen. De mensen binnen de organisatie vertellen mij hun verhaal compleet met bedrijfsfilosofie, gedachtengoed en werkwijze. Aan de hand daarvan maakt ik één of meerdere schilderijen die toepasbaar zijn binnen dat bedrijf en een soort eigenheid worden. Die visuele vertaalslag levert het materiaal voor alle marketing- en communicatie-uitingen: van visitekaartjes tot en met complete websites en van brochures tot en met een diversiteit aan reclame-uitingen. Overal keert dat beeld als metafoor herkenbaar terug. De schilderijen zijn vervolgens ook in het bedrijf zichtbaar. Dan snijdt het mes aan twee kanten wat gesprekstof met klanten en potentiële opdrachtgevers oplevert. Het zorgt daarnaast voor een gevoel van trots binnen deze bedrijven."
Steger ontwikkelde de diverse uitingen voor onder meer Kiwa in Rijswijk en Vught, Erac en Synovia in 's-Hertogenbosch, stichting Innovatie Recreatie en Ruimte (Zeist) en de Radiologische Technische Dienst (Rotterdam).

's-Hertogenbosch basiskamp
Hij studeerde reclametechnieken aan SintLucas in Boxtel en doorliep de richting grafische vormgeving aan de kunstacademie St. Joost in 's-Hertogenbosch. Ferdy Steger had in Eindhoven gedurende 23 jaar een succesvol reclamebureau waar zeventig mensen werkzaam waren. In 2003 verruilde hij dat bureau voor een netwerkorganisatie ter versterking van de marketing en communicatie voor bedrijven, organisaties en instellingen. "Hierdoor kwam het vakmanschap weer sterk naar voren en kon ik weer concepten maken voor mijn klanten".
Met zijn bedrijf Het Communicatieplein is Ferdy Steger actief vanuit het centrum van Boxtel. Steger is daarnaast ook kunstenaar en vervaardigt kleurrijke schilderijen. Zowel met zijn werk als grafisch vormgever als met zijn kunstuitingen is Steger volop verbonden aan 's-Hertogenbosch. Zo verzorgde hij ook meerdere jaren de vormgeving voor uitingen van Jazz in Duketown en legde hij de basis voor het huidige beeldmerk. Steger tekende van 2005 tot en met 2011 voor de visuele communicatie van Maritiem 's-Hertogenbosch. En één van zijn kunstwerken stond model voor de kunstposter van Oeteldonk. Het bijbehorende schilderij is in het Oeteldonks Gemintemuzejum te zien. Kunst van Steger hing ook in diverse galeries waaronder het Kruithuis in 's-Hertogenbosch. Van daaruit is hij ook lid van STOK: Stichting Stedelijk Overleg Kunstenaars, een belangenorganisatie voor beeldende kunstenaars in 's-Hertogenbosch en omstreken. Steger exposeerde onder meer ook in Toronto (Canada), Florence (Italië), Wittlich en Dresden (Duitsland) en zeer recent in Berlijn.

Wetenschap en pop-up museum
Steger: "Voor bedrijven die geen tastbaar product hebben maar een dienst leveren, is de integratie van kunst in de communicatie-uitingen bij uitstek geschikt. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de relatie tussen kunst en organisaties. Het blijkt dat kunst een zeer positieve invloed heeft binnen organisaties. Alleen al door het kijken naar kunst worden mensen creatiever, gelukkiger en productiever. Het oplossingsvermogen en de communicatieve en sociale vaardigheden worden vergroot. Met deze wetenschap ben ik met een aantal nieuwe (kunst) projecten bezig om niet alleen kunst in de communicatie maar ook in de organisatie te integreren. Niet alleen door werk op te hangen maar mensen actief bezig te laten zijn met kunst. Medewerkers moeten het beleven, voelen en bewerken. Eén van de projecten is een pop-up museum. Een mobile unit die alle vormen van kunst bevat waardoor medewerkers worden geprikkeld om out of the box te denken en in gesprek met elkaar te gaan waardoor nieuwe ideeën ontstaan. Daarnaast komt men even 'los' van de werkplek en krijgen overbelaste hersencellen even rust. Dat betekent een meerwaarde voor het bedrijf in het kader van gezonde, gelukkige en productieve medewerkers."

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Shopbox