Logo bosscheomroep.nl
Meggy van Houtum. Foto: Michel van de Langenberg
Meggy van Houtum. Foto: Michel van de Langenberg

Dutch Art & Design Salon op nieuwe locatie in de binnenstad

's-HERTOGENBOSCH – In 2012 ging Dutch Art & Design Salon van start aan de Lange Putstraat in 's-Hertogenbosch. Enige tijd geleden is men dankzij Volop Den Bosch verhuisd naar een nieuwe, sfeervolle locatie aan Burgemeester Loeffplein 57. Hier vindt u beeldende kunst en modevormgeving van Nederlandse kunstenaars en ontwerpers onder één dak.

Door Astrid Berkhout


"Wij voelen ons hier al helemaal thuis", aldus algemeen directeur Meggy van Houtum. Meggy nam vanuit haar persoonlijke bevlogenheid 6 jaar geleden het initiatief om Dutch Art & Design Salon in het leven te roepen. "Ik zag dat bij veel getalenteerde onbekende Nederlandse ontwerpers en kunstenaars de meest prachtige creaties en kwalitatief hoogwaardige kunstwerken in het atelier staan, vaak onzichtbaar voor publiek. Dit is jammer, zowel voor de kunstenaar als voor het publiek. Naarmate ik meer in contact kwam met kunstenaars merkte ik bovendien dat er grote behoefte is aan promotionele ondersteuning en verkoopsupport. Meestal is het voor een kunstenaar zelf erg moeilijk om in z'n eentje naar buiten te treden. Hij of zij is daar liever niet mee bezig en heeft onvoldoende kennis om dit ook daadwerkelijk te bewerkstelligen. Een galerie is bovendien voor veel mensen te hoogdrempelig."

Een schot in de roos
Als mode- en kunstliefhebber met een gepassioneerde en gedreven ondernemersgeest werd het al snel haar wens om een eigen onderneming op het gebied van mode en kunst te starten. "Mijn motto is niet voor niets 'Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden'." Het collectief bestaat uit Nederlandse kunstenaars en ontwerpers, die zich onderscheiden door een eigen herkenbaar handschrift. Zowel afgestudeerd als autodidact. "Van schilderkunst en beeldhouwkunst tot mode, modeaccessoires en sieraden; het is hier allemaal te vinden." De combinatie van kunst en mode bleek een schot in de roos te zijn. "De twee ambachten versterken elkaar en zijn zeer aantrekkelijk voor klanten."

Nieuwe initiatieven
"Als Salon ondersteunen wij kunstenaars en ontwerpers en behartigen hun belangen zodat zij zich volledig kunnen focussen op hun creatieve werk. We bieden een plek om werk te exposeren en te verkopen, evenals een platform voor kennisuitwisseling. De Dutch Art & Design Salon is echter meer dan alleen een toegankelijke galerie. Als spil van de Salon sla ik met mijn grenzeloze enthousiasme graag bruggen naar andere (culturele) disciplines. Ik wil verbinden, creëren en met andere mensen samenwerken om nieuwe initiatieven te ontplooien." De verhuizing naar het Burgemeester Loeffplein was niet geheel een vrije keuze. Het pand in de Lange Putstraat is verkocht en de nieuwe eigenaar heeft een andere invulling voor deze locatie. "We zijn echter heel blij met onze nieuwe plek. Er zijn veel meer voorbijgangers die even binnen komen lopen. Daarnaast kunnen we hier meer duurzame mode presenteren en werken we samen met ondernemersverenigingen in de binnenstad en de Arena."

Fashion Made in Holland
Een steeds groter wordende groep consumenten kiest voor duurzame verantwoorde mode. Dutch Art & Design Salon speelt in op deze behoefte door de collectie uit te breiden met Fashion Made in Holland. "Uit recent onderzoek van Fashion United blijkt dat de consument nog steeds te weinig kennis c.q. informatie heeft waar en waarom duurzame mode te kopen en onvoldoende geïnformeerd wordt tijdens het aankoopproces. Dat kan anders. Fashion Made in Holland is de eerste onderscheidende beweging, met waarde-label, voor Nederlandse ontwerpers, productie-ateliers én consumenten die er naar streven eerlijke lokale productie in Nederland mogelijk te maken. Met elkaar maken we op herkenbare wijze zichtbaar dat we kiezen voor deze eerlijke, transparante manier van produceren in Nederland en het leveren van een positieve bijdrage aan onze eigen economie. Sleutelwoorden zijn; respect voor de maker, behouden van het ambacht, aandacht voor het milieu, en bewustwording bij de consument en maatschappij." Fashion Made in Holland werkt hiertoe samen met lokale ateliers in Nederland en ROC's, MBO's en HBO's (met een fashion opleiding), en bemiddelt in stageplaatsen bij ateliers. Onlangs is hiervoor een stichting opgericht.

Een ontmoetingsplek
"Naast het zichtbaar maken en verkopen van de fashion biedt de Salon een centrale, inspirerende ontmoetingsplek waar consumenten inzicht krijgen in en zich bewust worden van het proces en de tijdsduur van het vervaardigen van fashion. Daardoor zal de consument meer begrip hebben voor de prijs/kwaliteitverhouding. In de toekomst willen we meerdere Salons in Nederland openen."

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?