Logo bosscheomroep.nl
Timo de Rijk toont de nieuwe expositie 'Food is fictie'. Foto: Michel van de Langenberg
Timo de Rijk toont de nieuwe expositie 'Food is fictie'. Foto: Michel van de Langenberg

Nieuwe expositie 'Food is fictie' in Design Museum Den Bosch

's-HERTOGENBOSCH – Per 1 juni is het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch verder gegaan onder de naam Design Museum Den Bosch. De nieuwe naamgeving is de volgende stap in de koers die is uitgezet. De expositie 'Food is Fictie', die onlangs werd geopend, past in die lijn. De tentoonstelling laat het belang zien van de vormgeving en de presentatie van ons voedsel en de verhalen die daar bij horen. Tijd voor een persoonlijk met directeur Timo de Rijk over verleden, heden en toekomst.

Door Astrid Berkhout

De koers van het museum is het gevolg van een lange traditie. Al sinds de jaren tachtig presenteert het museum design met succesvolle museale solopresentaties van Dutch designers als Bart Hess, Wieki Somers, Maarten Baas en Scholten & Baijings. Maar ook internationale vormgeving wordt getoond, zoals recentelijk nog de keramiek van Ettore Sottsass. Deze programmering sluit aan bij de internationale collecties toegepaste kunst (keramiek en sieraden) die het museum beheert. "De nieuwe koers is eigenlijk een precisering van de koers", aldus De Rijk. "We doen geen beeldende kunst meer, wat tot en met 2016 nog wel het geval was, maar kiezen voor de internationale sterkte van de geschiedenis van het museum en de collectie; moderne en hedendaagse toegepaste kunst en design."

De hele levenscyclus
"Specifiek richten we ons op de impact van design op ons dagelijks leven. Niet alleen de vormgeving zelf komt centraal te staan, maar we vertellen ook het verhaal erachter. We belichten de culturele betekenis en plaatsen vormgeving in context van de geschiedenis, de actualiteit en de betekenis voor de toekomst. We proberen design in zijn volle omvang te begrijpen en te tonen. Dat betekent dat we niet alleen geïnteresseerd zijn in (sommige) artistieke ontwerpers, maar ook in ontwerpers van spullen van alledag, en tegelijkertijd geïnteresseerd zijn in het gebruik en de betekenissen van design in het dagelijks leven. We kijken eerst naar de bedoelingen van de ontwerper, maar ook naar hoe een product gebruikt wordt als het eenmaal is gekocht en een leven bij mensen heeft (en soms ook nog een tweede en derde leven)."

Nieuw verzamelgebied
"We gaan in de toekomst beide kanten van vormgeving laten zien. Enerzijds belangrijke ontwerpers, maar ook hoe design en producten in de praktijk functioneren. We blijven de belangrijke collecties sieraden en keramiek voeden. De collectie keramiek als het gaat om belangrijke ontwerpers die in keramiek werken. Wat betreft sieraden vooral de historisch moderne sieraden uit de jaren zestig en zeventig. We hebben daarbij een nieuw verzamelgebied en dat noemen we 'post human'. Dat zijn allerlei producten en kledingstukken die het lichaam aanpassen of verbeteren. Een merkwaardig oorsieraad kan zo'n product zijn, maar ook een snapchat bril."

Food is Fictie
"De expositie 'Food is Fictie' zit in het hart van het nieuwe museum. Wij maken een tweedeling tussen food en fictie. Food is alles dat gemaakt wordt, de basis ingrediënten en voedingstoffen die we nodig hebben. Maar food is vooral fictie, in de supermarkt treffen we producten aan die ons verhalen vertellen en ons identiteit geven. Op deze manier is in een tentoonstelling nog nooit naar voedsel gekeken. We tonen interessante producten en bijzondere beelden, in de speciaal gemaakte 'betekenis video's' zie je hoe eten wordt geladen met betekenissen, die niks meer met voedingsstoffen te maken hebben." Kan De Rijk al een tipje van de sluier oplichten als het gaat om andere mooie projecten die we de komende tijd kunnen verwachten? "Een veelbelovende tentoonstelling is 'Binnenkijken' van fotograaf Thijs Wolzak, waarin heel grote foto's met Nederlandse interieurs te zien zijn. Verder gaan we ook meer grote thematische tentoonstellingen maken, zoals de tentoonstelling 'Metamorhosis' van Jean Cocteau, een Franse kunstenaar/ontwerper/auteur, die steeds op zoek was naar nieuwe identiteiten. Volgend jaar staat bovendien een grote tentoonstelling gepland over het Nederlandse modernisme in de jaren 1960-1990."

In combinatie met de tentoonstelling 'Food is Fictie' een uitgebreid programma van start gegaan met workshops, lezingen en evenementen die de verhalen van ons voedsel vertellen. De tentoonstelling en het aanvullende programma zijn tot en met 28 oktober te bewonderen en mee te maken. Meer informatie: www.designmuseum.nl.

Reageer als eerste
Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?