Logo bosscheomroep.nl

Grote namen op tweede editie Oranjekade Festival

's-HERTOGENBOSCH – Vorig jaar vond de eerste editie plaats van het Oranjekade Festival, een unieke samenwerking tussen Stichting Generatie Zuid, Koninkrijk Van Muziek, Glow Music, Van Aken in het Werkwarenhuis en café de Vaart. De productie wordt uitgevoerd door van Zuid events. In 2018 pakt het festival uit met grotere namen én een extra podium. Samenwerking en creativiteit vormen nog steeds de belangrijkste speerpunten. De Tramkade is op vrijdag 27 april 'the place to be' voor alle Bosschenaren die op zoek zijn naar een vernieuwend feestje met een rauw randje.

Door Astrid Berkhout

"We hebben vorig jaar laten zien dat we echt iets toevoegen aan het bestaande aanbod van festiviteiten in de stad op Koningsdag", vertelt Ivo Dierx (Glow Music, Stichting Generatie Zuid). "In 2017 was het festival helemaal uitverkocht, er waren ongeveer 2.500 bezoekers. De kaartverkoop gaat nu zelfs nog harder dan toen dus we raden iedereen aan er echt snel bij zijn, wil je een kaartje scoren." Er is een extra podium gelanceerd, een live podium bij café de Vaart i.s.m. het Willem Twee Poppodium, om meer ruimte te creëren. "Dankzij deze uitbreiding hebben we plek voor 4.000 bezoekers. Daarnaast pakken we uit met grotere namen, o.a. Dimitri, ANBU GANG, SMÈRRIG, Boomshakalak soundsystem, The Guru Guru én The Blackwax. We zijn het meest trots op Dave Budha & Luuk van Dijk. Dat Fresku ook komt, is de kers op de taart."

Muzikale smaken
"Bing Berendse en ik hebben in de programmering vooral weer de breedte opgezocht. We bieden een ruim palet aan muzikale smaken. Naast nationaal en internationaal bekende namen geven we juist ook lokaal en regionaal talent een kans. Voorbeelden zijn Pacha Mama soundsystem met live Rootsman Sax en de rockband Paramatman die via de Bossche Band Battle deze plek op het festival heeft gewonnen." In totaal zijn er 4 muziekarena's met ieder een eigen sfeer. "In De Loods heeft Koninkrijk van Muziek de beste hip-hop artiesten uitgenodigd, waaronder MAX, Potential Criminal, Dianski, 10WEEKS en Fonk. De Kade, buiten bij de silo's, is het podium voor kwalitatieve house, met o.a. Eric de Man, Gewelt en Adoda Music; Spatial Collective is verantwoordelijk voor het programma. Het werkwarenhuis heeft gezorgd voor een programma vol reggae en wereldmuziek bij Van Aken. Bij De Vaart - Brouwpodium Bossche Brouwers aan de Vaart i.s.m. Willem Twee poppodium – kunnen rock 'n roll liefhebbers hun hard ophalen, met optredens van o.a. Paramatman, The Guru Guru, Bartek, DJ Carpesiem en The Blackwax."

Een totaalbeleving
"De samenwerking met het Willem Twee Poppodium zien we als een manier om het programma nog verder te verbreden en te verbeteren. Samen met verschillende lokale partijen realiseren we op de Tramkade een compleet cultureel aanbod, bestaande uit niet alleen muziek, maar ook een creatieve markt, de allerlekkerste foodtrucks, en een bont programma van straattheater en streetart. Juist die gezamenlijkheid is een grote kracht van het Oranjekade Festival. We willen een echte festivalsfeer creëren en streven naar een totaalbeleving. Daarbij richten we ons met name op jongeren, (jong) volwassenen en moderne gezinnen met kinderen."

Intieme sfeer behouden
Vanwege het succes is de creatieve markt op Oranjekade dit jaar verdubbeld in omvang. "Bezoekers kunnen o.a. deelnemen aan een metaal smeed workshop van Brigitte Doesberg en een zeefdruk workshop van Studio Turbo. Bij Kings Barbers kun je jezelf een fris, nieuw kapsel laten aanmeten. Je kunt ook snuffelen door de vinyl bakken van Robbies Records. Jongerencentrum De Poort organiseert activiteiten voor (en door) jongeren. En op veler verzoek is er deze keer nog meer te doen voor de kinderen in de Kids Area; o.a. springkussen, schmink en spelletjes." Ondanks de grotere opzet dit jaar blijft de kenmerkende intieme sfeer behouden. "Daar zorgen we voor door in verschillende kleinschalige area's te werken. Er zijn meer dan 100 vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten om dit alles mogelijk te maken. Zij geven het festival de smoel, het karakter en het warme welkom waar we voor staan. We kijken er naar uit straks het terrein open te kunnen gooien!"

Meer informatie is te vinden op facebook.com/oranjekade. Hier zijn ook kaarten te bestellen; ze kosten slechts € 10 (exclusief servicekosten), kinderen tot 12 jaar gratis entree.

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?