Logo bosscheomroep.nl
Negen nieuwe elektrische bussen in de stad
Negen nieuwe elektrische bussen in de stad

Nieuwe elektrische Arriva-bussen voor 's-Hertogenbosch

's-HERTOGENBOSCH - Bij LAB.073 in 's-Hertogenbosch zijn onlangs in aanwezigheid van Christophe van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit en Samenwerking van de provincie Noord-Brabant, wethouder Jan Hoskam en Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland, negen nieuwe elektrische bussen gepresenteerd. De elektrische bussen worden vanaf 1 april ingezet op lijn 8 en 9 in 's-Hertogenbosch. Deze innovatieve bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller. Na de elektrische bussen op lijn 70 naar Transferium de Vliert, kunnen nu ook de reizigers van lijn 8 en 9 (Vught – Maasoever via Centraal Station v.v.) kennis maken met de elektrische bussen.

In totaal rijden er in 's-Hertogenbosch 33 stadsbussen waarvan er nu twaalf elektrisch rijden. "Met de inzet van deze elektrische bussen zetten we weer een stap vooruit in de verduurzaming van het OV. Het doel is om in 2025 al het openbaar vervoer in Brabant geheel emissieloos te laten rijden. Na Eindhoven kan ook 's-Hertogenbosch nu gaan genieten van nog meer stil en duurzaam OV. In dit tempo is in 2025 alle OV in Brabant zero emissie als het aan de provincie ligt," aldus gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant. "Mobiliteit staat voor circa 30% van onze klimaatopgave", aldus wethouder Jan Hoskam. "Daarom werken we met de provincie Noord-Brabant en Arriva al sinds 2009 aan elektrisch busvervoer. Zo maakten we in 's-Hertogenbosch meerdere innovatieve projecten mede mogelijk. Met drie grote volledig elektrische bussen in de stadsdienst was 's-Hertogenbosch één van de eerste steden met deze bussen. Met deze uitbreiding zetten we nu weer een stap naar een klimaatneutrale gemeente."

Type bussen
In 's-Hertogenbosch gaat Arriva, naast de bestaande elektrische bussen, negen VDL Citea SLF-120 Electric inzetten. Deze bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller en rijden op groene stroom. Daarnaast hebben de bussen een luxueuze uitstraling en zijn ze voorzien van extra comfort middels USB oplaadpunten voor mobiele apparatuur, WIFI en een extra in- en uitstapdeur. Ook zijn de bussen vanwege de lage vloer bij de in- en uitstapdeur optimaal toegankelijk voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.

Unieke laad-methode
De elektrische bussen worden gedurende de dag opgeladen bij het laadstation aan de halte Maasoever (eindpunt lijn 8 en 9). Deze laad-methode, die verweven is in de dienstregeling door alleen te laden in een woonwijk, is uniek in Nederland. Het laadstation bestaat uit twee laders, waarbij er altijd één bus aan het laden is, die afgewisseld wordt met de bus die de dienstregeling rijdt. De chauffeur zet op het eindpunt de bus aan de lader en wisselt zelf van bus. De totale lengte van de buslijnen is 20 km (lijn 8) en 22,5 (lijn 9) enkele reis. Door het 'snel-laden' gedurende de dag is er steeds voldoende capaciteit beschikbaar.

Instructie en testritten
Alle chauffeurs hebben de elektrische bussen getest en een opleiding gehad hoe de batterij opgeladen moet worden. Het rijden van een elektrische bus wijkt niet veel af van een diesel-bus. Het laden is echter wel een nieuwe techniek en daarnaast rijdt de elektrische bus 'stiller'. De bussen zijn de afgelopen periode in een zogenoemde schaduwdienstregeling ingezet in de stadsdienst. Zo is onder andere het bereik en laden van de bussen goed getest en zijn de chauffeurs geïnstrueerd. Op basis van de testritten, heeft Arriva er alle vertrouwen in dat de elektrische bussen een betrouwbare dienstregeling kunnen rijden.

Ontwikkeling elektrisch vervoer binnen Arriva
Arriva heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met elektrisch vervoer in het hele land. Momenteel rijden er 44 elektrische Arriva-bussen in Nederland. Vanaf zondag 1 april komen deze 9 elektrische bussen daarbij. Anne Hettinga, bestuursvoorzitter Arriva Nederland: "Als organisatie doen wij steeds meer op het gebied van duurzaamheid en schonere bussen. We zijn bezig met een uitdagende transitie binnen het OV. De afgelopen jaren hebben we diverse ervaringen opgedaan met elektrisch vervoer en ik ben er trots op dat we nu ook in 's-Hertogenbosch weer een volgende stap kunnen maken naar meer elektrisch vervoer. Dit is mede te danken aan de goede samenwerking met de provincie Noord-Brabant en de gemeente 's-Hertogenbosch."

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?