Logo bosscheomroep.nl
Petra Janssen en Simone Kramer vormen de drijvende kracht achter Social label. Foto: Rene van der Hulst
Petra Janssen en Simone Kramer vormen de drijvende kracht achter Social label. Foto: Rene van der Hulst

Social label bezig met verbouwing socialdesign lab

's-HERTOGENBOSCH – Simone Kramer (C-mone) en Petra Janssen (Studio Boot) hadden samen een droom; de wereld socialer en mooier maken. Vanuit die gedrevenheid openden zij in mei 2015 de deuren van het Werkwarenhuis op terrein Tramkade te 's-Hertogenbosch met de designshop van Social label. Social label ontwikkelt in samenwerking met topontwerpers als Roderick Vos, Dick van Hoff, Kiki van Eijk en Piet Hein Eek, en werkplaatsen in heel Nederland aantrekkelijke designproducten op maat voor mensen aan de zijlijn. In korte tijd is de stichting uitgegroeid tot een nationaal en internationaal begrip. Inmiddels is de tweede fase ingegaan. Dankzij een financiële bijdrage van de Rabobank Foundation wordt een oud fabriekspand momenteel ingrijpend verbouwd tot socialdesign lab.

Door Astrid Berkhout


"We ontwerpen arbeid en verbinden verschillende werelden. 'Kwetsbare groepen' koppelen we aan ontwerpers en daardoor ontstaan, onverwachte combinaties", vertellen Simone en Petra enthousiast. "In die zin ontwerpen we niet alleen een productlijn en daarmee werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook een hele community die daar bij hoort om op die manier nieuwe kansen te creëren." Toen ze net begonnen, had het duo samen met ontwerper Edwin Vollebergh (Studio Boot) de muren van het Werkwarenhuis volledig roze geverfd. "Als een soort statement, omdat we in deze monumentenstad behoorlijk tegendraads zijn en de dingen wezenlijk anders willen benaderen. Die roze verwondering hebben we in de loop der tijd vast weten te houden, daar zijn we trots op."

Verschillende werelden
Het Werkwarenhuis is de vestigingslocatie van Social label, maar daarnaast gebeuren er ook allerlei andere dingen. "Sowieso is onze conceptstore - met onze collectie bestaande uit inmiddels 10 productlijnen - hier te vinden. In maart 2016 is er tevens ondersteunende horeca, club/restaurant Van Aken, bij gekomen en sindsdien heeft het Werkwarenhuis zich daadwerkelijk ontwikkeld tot de laagdrempelige culturele hotspot die we ook voor ogen hadden. Anno 2018 bruist het van het leven op deze plek; activiteiten variëren van een 'do good market', kunst- en muziekfestivals en dansavonden tot publiekscolleges en ronde tafels. Mensen uit verschillende werelden komen hier samen en voelen zich hier thuis."

Een 'eye-opener'
"Voor veel mensen is het een 'eye-opener' als ze ontdekken dat het bij Social label niet zomaar om een tijdelijk project gaat. We zijn landelijk en zelfs internationaal actief om samen met vele andere betrokken partijen te werken aan een nieuwe economie, waarin de mens en design centraal staan. Als specialisten in design en communicatie zeggen we niet hoe het moet, maar leggen we nieuwe verbindingen en bieden we de gelegenheid om in de praktijk te onderzoeken en te leren hoe het anders kan, zodat uiteindelijk een beweging op gang komt. We hopen dat in het vernieuwde socialdesign lab zichtbaarder en beleefbaarder te maken. Als gevolg van de toegenomen bedrijvigheid en culturele events wordt de druk op deze plek bovendien simpelweg te groot, dus ook praktisch gezien is het verstandig om fysiek meer ruimte en daarmee rust te creëren voor de bijzondere collectie en community van Social label."

Multifunctionele ruimte
De oude fabriekshal naast Van Aken in het Werkwarenhuis wordt omgetoverd tot een inspirerende multifunctionele ruimte, een 'ijzeren kathedraal', naar een ontwerp van Architectenbureau Eek en Dekkers ism Studio Boot. "Qua vormgeving wordt het echt iets bijzonders en voeren we het experiment ten volle door. Het socialdesign lab staat voor onderzoek, innovatie en maatschappelijke vernieuwing. Onze designcollectie kunnen we hier veel beter presenteren. Dankzij deze ruimte kunnen we de samenwerking met werkplaatsen, zorg, onderwijs en bedrijfsleven nog verder uitbouwen. Tevens kunnen er live workshops door de deelnemende werkplaatsen plaatsvinden, evenals publiekscolleges, masterclasses en ronde tafels. Het wordt een open, transparant geheel dat duidelijk in verbinding staat met de rest van het gebouw. En dat op de hipste plek in 's-Hertogenbosch. Het budget is beperkt, maar met een flinke dosis creativiteit gaan we van niets iets maken."

Monument voor de toekomst
"Samen met gerenommeerde ontwerpers, vaklui en mensen aan de zijlijn bouwen we aan het 'monument voor de toekomst'. Het sociale aspect is daarbij essentieel; uiteindelijk gaat het immers niet om de stenen, maar om de mensen!" Het is de bedoeling dat het socialdesign lab in mei 2018 officieel wordt geopend.

Meer informatie: www.sociallabel.nl.

Meer berichten

Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 98.500 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Shopbox