<p>Pieter verruilt de Chinook-helikopter voor eenmotorige kisten van de Mission Aviation Fellowship. Een carrière in de luchtmacht laat hij op de grond om een hoger doel te dienen. &nbsp;Foto: Pieter Room/MAF</p>

Pieter verruilt de Chinook-helikopter voor eenmotorige kisten van de Mission Aviation Fellowship. Een carrière in de luchtmacht laat hij op de grond om een hoger doel te dienen.  Foto: Pieter Room/MAF

(Foto:)

Vughtse vlieger op Afrikaanse missie; Pieter (37) krijgt de zegen van boven

De Vughtse Pieter Room geeft een veelbelovende carrière bij de Koninklijke Luchtmacht op voor een leven zonder vast salaris in Centraal- en Oost-Afrika. De 37-jarige vlieginstructeur Room gaat vanuit Oeganda vliegen voor zendings- en hulporganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF), die in Nederland op Teuge is gevestigd.

VUGHT - Room kwam in 2007 in dienst van Defensie. In dat jaar begon hij aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en na een vliegopleiding in Woensdrecht en in de VS werd hij piloot op de Chinook- transporthelikopter. Vliegen vond Room geweldig en de professionaliteit van de luchtmacht sprak hem aan. “De luchtmacht past bij mij. Je werkt in een uitdagende omgeving en bent niet voor jezelf maar voor een hoger doel bezig.”

Tegelijkertijd belandde Room in 2014 in zijn vrije tijd op een interessedag op Teuge van MAF. De zendingsorganisatie MAF heeft 130 kleine vliegtuigen die vliegen in ‘s werelds moeilijkst toegankelijke gebieden. MAF verzorgt transport voor lokale gemeenschappen en helpt organisaties variërend van de Verenigde Naties tot ZOA met vervoer door de lucht in crisisgebieden.

Tranen in de ogen

Enkele van de beste zogenoemde ‘bushpiloten’ van de wereld werken voor MAF, piloten die met eenmotorige vliegtuigen in de moeilijkste omstandigheden op onverharde banen kunnen landen en opstijgen. “Mijn vrouw en ik zaten op die interessedag met tranen in onze ogen; dit ging over ons!”, herinnert hij zich. Tegelijkertijd stond hij nog met twee benen in de wereld van de luchtmacht. Het jaar erop werd hij zelfs ingezet bij een vredesmissie van de VN in Mali.

Leiding van God

En echt realistisch was een overstap naar MAF ook niet, vooral omdat Room helikopterpiloot was terwijl MAF niet vliegt met helikopters maar met ‘gewone’ vliegtuigen. Totdat Rooms commandant in 2015 op hem afstapte en vroeg of hij geen zin had te leren vliegen in de Pilatus PC7, het trainingsvliegtuig van de luchtmacht. Room, zelf christen, beschouwt het als leiding van God dat die vraag kwam.

Carrière blijft achter

Inmiddels heeft hij circa duizend uren gevlogen op de PC7 en is hij er zelfs instructeur op. In de loop van 2016 besloot hij om na zijn contract bij Defensie de overstap naar MAF te maken. Zijn collega’s bij de Luchtmacht begrepen het niet helemaal. “Binnen de luchtmacht had ik doorgroeimogelijkheden, kon ik binnen mijn squadron opklimmen en meer verantwoordelijkheden krijgen, een carrière hebben. Dat laat ik allemaal achter me.”

 ”Soms denk ik: waar beginnen we aan?”

Vanaf de zomer is zijn contract na ruim dertien jaar bij de luchtmacht afgelopen. Hij kiest ervoor om het niet te verlengen, hoewel dat mogelijk is. Daarna vertrekt hij samen met zijn vrouw Klarieke, die een opleiding tot pedagogisch hulpverlener volgde, en hun vijf kinderen, naar Oeganda. Want ook Klarieke is ‘om’, ook zij ziet de toekomst van het gezin in Afrika.

Meer dan eigenbelang

Room gaat vanuit Oeganda vliegen naar onder meer gemeenschappen in Zuid-Soedan en wellicht Congo en Kenia. Verder wordt hij instructeur voor andere MAF-vliegers in Afrika op de Cessna 208 Caravan, een vliegtuig met dezelfde motor als de Pilatus PC7, het toestel van de luchtmacht dat hij zo goed kent.

“Er zitten raakvlakken tussen de luchtmacht en MAF; onderweg zijn voor meer dan je eigenbelang bijvoorbeeld”, aldus Room. “Soms denk ik: waar beginnen we aan? Geen vast salaris meer, leven van giften van een vriendenkring, een onzeker bestaan opbouwen in Afrika. Maar toch, dit is mijn weg, dit is mijn roeping. Ik ervaar het leven met Jezus als een avontuur - en dit is er een van.”

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden








Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding