<p>Hans de Jong wordt de nieuwe voorzitter van Nationaal Monument Kamp Vught. Hij volgt Willem Louwers op.</p>

Hans de Jong wordt de nieuwe voorzitter van Nationaal Monument Kamp Vught. Hij volgt Willem Louwers op.

(Foto: Arenda Oomen Fotografie)

Hans de Jong nieuwe voorzitter NM Kamp Vught

Hans de Jong, president van Philips Nederland, wordt de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van Nationaal Monument Kamp Vught. De Jong bezocht al jaren samen met zijn vrouw herdenkingen bij het herinneringscentrum. Hij aanvaardde het voorzitterschap vanwege het maatschappelijk belang van het museum.

VUGHT - De Jong vertelt: “Leven in vrijheid is ons grootste goed. Herdenken en het actueel houden voor alle Nederlanders en in het bijzonder jonge generaties is van enorm belang. Nationaal Monument Kamp Vught vervult daarin een vooraanstaande rol en doet dat op indringende wijze. Ik zie er naar uit om de komende jaren daar aan te mogen bijdragen.”

Hans de Jong volgt Willem Louwers op, die vanaf 2011 penningmeester in de Raad van Toezicht was en in 2016 voorzitter werd. Eerder was Louwers directeur van Rabobank ’s-Hertogenbosch e.o. Onder zijn voorzitterschap professionaliseerde het Nationaal Monument Kamp Vught verder en kon eind november 2019 een geheel vernieuwd museum worden geopend door koning Willem-Alexander. Het herinneringscentrum heeft de ambitie om na deze vernieuwing nog meer bezoekers uit binnen- en buitenland te trekken. Door de corona-maatregelen en verplichte sluitingen moet deze ambitie even in de ijskast. Achter de schermen wordt intussen echter hard doorgewerkt aan nieuwe plannen voor verbetering van de buitenruimte, nieuwe wisselexposities, publicaties en digitalisering van de collectie.

Louwers: “Het is een mooi moment om afscheid te nemen en de voorzittershamer met vertrouwen te kunnen overdragen. De laatste investering van ruim € 4.000.000 om schoolgroepen beter te kunnen ontvangen en ons vernieuwde museum op een nationaal podium te kunnen presenteren, was spannend. Dankzij vele grote en kleinere giften konden we onze ambities realiseren. We zijn klaar voor de toekomst. Ons motto ‘Herdenken is nadenken’ is er een die zeer bij mij past. Zeker in deze, voor jongeren, ingewikkelde tijden met vele waarheden.”

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden








Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding