Bijna de helft minder vertragingen tijdens de spits in Den Bosch


<p>Foto: ANP</p>

Foto: ANP

(Foto: ANP)

Bijna de helft minder vertragingen tijdens de spits in Den Bosch

DEN BOSCH - Automobilisten hebben in Den Bosch 42 procent minder vertraging gehad in de spitsuren. Dat becijferd TomTom, die de daling toeschrijft aan de coronamaatregelen. Den Bosch staat daarmee op plek zestien in de Nederlandse ranglijst van de TomTom Traffic Index. Bovenaan dit jaar staat Haarlem, gevolgd door Den Haag en Nijmegen op de tweede en derde plaats.

Door drukte op de weg duurde een gemiddelde autorit in Den Bosch 13 procent langer dan wanneer er geen verkeer op de weg zou zijn. Dit betekent dat automobilisten bijna 4 minuten langer deden over een rit van een half uur. In vergelijking met 2019 is dat een daling van bijna een kwart (24 procent). In de spits was de extra reistijd bijna 7 minuten bij een rit van een half uur. Gemiddeld stonden automobilisten in Den Bosch vorig jaar 50 uur (2 dagen en 2 uur) langer stil in het verkeer tijdens de spits, ruim anderhalve dag (37 uur) minder dan in 2019.

Meest drukke en rustige dagen in het verkeer
Voor de coronacrisis stond de automobilist in Den Bosch het langst in de file op dinsdag 21 januari. Een autorit van een half uur duurde op die dag in Den Bosch ruim 10 minuten langer. Een kettingbotsing zorgde in de dichte mist op de A59 bij Vlijmen voor een flinke file. Tijdens de coronacrisis was maandag 7 december de drukste dag, met een extra reistijd van bijna 7 minuten op een autorit van een half uur. Die ochtend was er sprake van een moeizame ochtendspits in Den Bosch door ongelukken op de A2.

De rustigste dag voor COVID-19 was – niet geheel verrassend – nieuwjaarsdag. De meest rustige dag tijdens COVID-19 was 29 maart. 29 maart was de eerste zondag na de persconferentie van 23 maart waarin de ‘intelligente lockdown’ werd aangekondigd. Er werd dringend verzocht om thuis te blijven.

Het blijft niet zo rustig op de weg
Gijs Peters, traffic expert bij TomTom: “Vorig jaar kondigden we aan dat zowel de wereldwijde als de Nederlandse gemiddelde extra reistijd in 2019 voor de negende Traffic Index op rij waren gestegen. In 2020 zagen we een heel ander beeld. Lockdowns en gesloten grenzen veranderde het reisgedrag van mensen heel snel.”

De experts van TomTom verwachten echter niet dat ook dit jaar de wegen zo rustig blijven, tenzij er een gezamenlijke en bewuste verandering in het reisgedrag plaatsvindt, ondersteund door beleidsmakers en, nog belangrijker, werkgevers. Een einde aan de spits is mogelijk door middel van flexibele werktijden, thuiswerken en een slimme aanpak waarbij verkeersgegevens worden gebruikt om te bepalen wat de beste tijd is om in de auto te stappen. Dit is cruciaal om te voorkomen dat we weer teruggaan naar drukke piekperiodes of nog slechtere verkeers- en milieuomstandigheden dan vóór 2020 het geval was. Uiteindelijk kan dat ertoe leiden dat de overheid de bestaande infrastructuur niet voortdurend hoeft uit te breiden, waardoor miljarden euro’s worden bespaard.

Terug naar oude routines
Peters vervolgt: “Hoewel de vertragingen in het verkeer in Nederland in 2020 zijn afgenomen, zal dit geen trend worden. We zullen zien dat het verkeer weer drukker wordt als mensen weer naar kantoor gaan en teruggaan naar oude routines. Misschien wordt het zelfs nog drukker, omdat mensen minder snel gaan carpoolen of liever niet de trein pakken uit angst voor het virus.”

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden








Wist u dat?


… De Bossche Omroep wekelijks bij zo’n 99.200 adressen op de mat valt?

…En daarnaast ook online erg vaak gelezen wordt?

…De Bossche Omroep al sinds 1957 wekelijks gedrukt en verspreid wordt?

Afbeelding